25 Mayıs 2012 Cuma

Basarili Bir Tuvalet Egitimi Hikayesi

Eskiden cocuklar bir yasina gelir gelmez hemen hemen tuvalete otutturulur, tuvalet egitimine baslanirmis. Simdiyse 18 aylik olmadan baslanmamasi, cocuk direnc gosteriyorsa ustune gidilmemesi yonunde telkinlerde bulunuyor doktorlar. Bu bazen annelerin isine de gelmiyor degil. Hazir bezlerin aile butcesinde onemli bir pay olusturmasi bir yana cocugun poposunu pisirmeyen bezler bazen -ozellikle gezegen bir aile iseniz- hayatimizi da kolaylastirmiyor degil.

Sahsen ben doktorlarin telkinlerini kendi lehime kullanmadim degil. Gecen yaz Tugra 18 aylik olmasina ragmen, cok fazla seyahet edecegimizden dolayi tuvalet egitimine baslamayi aklimdan bile gecirmedim. Derken Tugra iki yasina girdi. Bu sefer de okula basladi. Hayatinda onemli bir donum noktasi oldugu icin bir de tuvalet egitimi ile strese sokmak istemedim. Okul stresi de sona erdikten sonra, Tugra da tuvalet egitimine hazir olma sinyallerine bakar oldum. Etrafimdaki insanlar cisini yaptiktan sonra bezinden rahatsiz oluyorsa hazir olabilecegini soylemislerdi. Lakin bizimkinde rahatsiz olmak bir yana, bez degistirmemek icin direnc soz konusu idi. Baktim sinyal minyal yok, beklemeyip kendim girismeye karar verdim.

Bizim tuvalet egitimimiz biraz uzun surdu. Aylar once kutuphaneden tuvalet egitimini cocuklara anlatan her turlu kitabi aldim ve Tugra'ya okumaya basladim. Cisi gelince tuvalete oturup cisini yapan cocuk konulu masallar anlatmaya basladim. Sonra kendim tuvalete oturunca onu da kiyafetleri ile de olsa lazimliga oturtmaya ikna ettim. Bezini cikartip lazimliga oturtmaya ikna etmem ise daha zor oldu. Yaklasik iki ay uyku saatlerinden once okudugum kitaplari tuvalette oturunca okumaya basladim. Olur da cisini yapar beklentisi icinde idim. Ama hayallerim suya dustu.

Internette tuvalet egitimine dair yaptigim arastirmalarda ev tasinmasi, mekan degisikligi gibi cocugun rutinini bozacak durumlarin tuvalet egitimine baslamak icin uygun zaman olmadigini okudum. Turkiye'ye donecek olmamiz, dondukten kisa bir sure sonra da Tugra'nin okula baslamasi gerektigini de goz onunde bulundurarak bu isi burada halletmeye karar verdim. Sirf bunun icin donmemize bir ay kala Tugra'yi okula gondermemeye karar verdim.

Oncelikle Tugra'nin bezini cikarip sadece kulot giydirdim ve bol sivi vermeye basladim. Ilk bir hafta duzenli olarak tuvalete oturtmama, oturdugu sure boyunca kitaplar okumama, oyunlar oynayarak oyalamama ragmen hic tuvalete yapmadi cisini. Evimizdeki sidik kokusuna alisir olduk diyebilirim. Derken ikinci hafta bir anda bir degisim oldu. Tugra cisini kakasini altina yapmamasi gerektigini anladi. Ama bu seferde son dakikaya kadar tutmaya basladi. Surekli sallanarak cisini tutmaya basladi. Boyle durumlarda hemen tuvalete oturtuyordum. Oturmamak icin direnc gosterdigi oluyordu. Onu oturmasi icin zorlamak yerine ikna ederek oturtturmaya calisiyordum. Bu surecte Angry Birds'un cok yardimi oldu diyebilirim :) Ne kadar dogrudur bilemem ama Angry Birds oyanayabilmek icin tuvalete oturmaya ikna oluyordu Tugra. Ama son dakikaya kadar direnmeye devam ediyordu. Lazimligin yaninda yerde oturmaktan ben de bir hal oldum diyebilirim. Artik tutamayacak duruma gelince cisini yapmaya basladi. En azindan sadece 2-3 saat tutuyordu cisini. Butun  gun cisini tutup yapmayan cocuklar varmis.

Lazimliginin oldugu duvara cisini tuvalete yaptigi, sifonu cektigi, ellerini yikadigi ve sonunda beni optugu icin birer cikartma yapistirmasi icin bir tablo astim. Tablo doldugu zaman da ona oyuncak alacagima soz verdim. Genelde tablonun dolmasini beklemiyorduk. Donecek olmamizin da etkisi ile zaten surekli oyuncak alma halindeydik. Dolayisiyla "cisini yapip, buyuk cocuk oldugun icin sana buyuk cocuk oyuncagi aldik"  diyorduk.

Ben en cok kakasini yapamamasindan korkuyordum. Zira Tugra kakasini ayakta yapan bir cocuk. Kakasini yapamaz bir de kabiz olursa diye cok cekindim. O yuzden bagirsak yumusatici lifli gidalar vermeye basladim. Ucuncu haftaya geldigimizde ise hem kaka hem cis anlaminda bu isi tamamen hallettik diyebilirim. Artik tuvalete oturttugumda cisini yapmaya basladi, benim de lazimlik mesaim azaldi. Disari cikarken bez baglamaya devam ettim. Ama yanimda tuvalet kapagi goturup, cisinin geldigini anlayinca tuvalete oturtmayi da ihmal etmedim. Bezli de olsa Tugra cisini yapmamasi gerektigini ogrendi. Ikinci asama ise uyurken bez cikartmak idi. Uyandiginda bezinin kuru oldugunu gordugum andan itibaren de bezini cikarttim. Sabahlari erken saatte uyaninda hemen tuvalete oturttum.

Bu surecte en onemli iki sey varsa, birincisi cocugun hazir olmasi, ki Tugra hazir ve nazir beklemekte imis, ikincisi sabir. Arada daraldigim olmuyor degildi, ama ustun sabir gosterdim diyebilirim. Tugra da ben de onemli bir sinavdan basari ile gectik. Simdi onumuzdeki maclara bakiyoruz. Gururlu ve mutluyuz. Darisi butun cocuklarin ve annelerin basina.

2 yorum:

  1. Harika birsey bu.. Tebrikler ...
    Fakat ben tam bir aydir ugrasiyorum...
    Hala basarili olamadik:((

    YanıtlaSil